10 najważniejszych zasad, które pomogą chronić Twoje dane i finanse w sieci

Pamiętaj, że żaden pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o dane do logowania – ani przez telefon, ani e-mail, ani SMS. Cyberprzestępcy mają wiele sposobów, by wyłudzić wrażliwe informacje, podszywając się pod zaufane instytucje lub wzbudzając zaufanie.
Najczęstsze metody, jakimi posługują się oszuści
Phishing – oszustwo, które polega na podszywaniu się pod zaufane instytucje, np. banki czy urzędy. Cyberprzestępcy wysyłają e-maile lub SMS-y z linkami do fałszywych stron internetowych, gdzie próbują wyłudzić Twoje dane logowania, numery kart lub inne wrażliwe informacje.
Vishing (Voice Phishing) – atak polegający na kontakcie telefonicznym. Oszuści, podszywając się pod pracowników banku lub innych instytucji, nakłaniają do podania danych osobowych lub wykonania przelewu.
Smishing – metoda, która polega na wysyłaniu fałszywych SMS-ów zawierających linki do stron phishingowych lub wyłudzających dane logowania.
Skimming – metoda polegająca na kopiowaniu danych z paska magnetycznego karty bankowej. Przestępcy wykorzystują specjalne urządzenia montowane np. w bankomatach lub terminalach płatniczych, by skopiować dane karty, które następnie mogą zostać użyte do nieautoryzowanych transakcji.
Oszustwo na BLIK – przestępcy wykorzystują komunikatory internetowe, podszywając się pod znajomych lub rodzinę, prosząc o podanie kodu BLIK do „pilnej” płatności. Często przybierają różne preteksty, np. nagły wypadek lub problem z dostępem do własnych środków.
SPAM – masowe wysyłanie niechcianych wiadomości e-mail lub SMS zawierających linki do niebezpiecznych stron lub próbujące nakłonić do podjęcia określonych działań, takich jak kliknięcie linku lub otwarcie załącznika. SPAM może zawierać zarówno phishing, jak i złośliwe oprogramowanie.
Malware Złośliwe oprogramowanie instalowane na urządzeniu użytkownika podczas pobierania aplikacji spoza oficjalnych sklepów lub otwierania załączników z nieznanych źródeł. Może przechwytywać dane logowania i inne poufne informacje.
Fałszywe aplikacje – Aplikacje podszywające się pod oprogramowanie bankowe lub inne popularne aplikacje, które wyłudzają dane logowania. Pobieraj aplikacje tylko z oficjalnych źródeł, sprawdzając nazwę wydawcy.
Co zrobić, by Twoje konto bankowe i zgromadzone na nim oszczędności były bezpieczne?
- Nie udostępniaj swoich danych. Nigdy nie podawaj loginu, hasła, numeru PESEL, numeru telefonu, adresu e-mail, danych karty ani kodu BLIK osobom trzecim, nawet jeśli podają się za pracowników banku. Bank nigdy nie poprosi Cię o te informacje przez SMS, e-mail, czy telefon.
- Korzystaj tylko z bezpośrednich linków do strony banku. Nie wchodź na stronę internetową banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzących do Ciebie wiadomościach e-mail, SMS oraz komunikatorach (np. WhatsApp, Messenger). Mogą one prowadzić do fałszywych stron, które podszywają się pod stronę banku.
- Nie otwieraj wiadomości nieznanego pochodzenia i dołączonych do nich załączników. Wiadomości od nieznanych nadawców mogą zawierać wirusy lub inne złośliwe oprogramowanie, które pozwala na szpiegowanie Twoich działań w Internecie.
- Unikaj logowania do banku w publicznych sieciach Wi-Fi. Logowanie się do bankowości internetowej w niezabezpieczonych sieciach Wi-Fi, np. w kawiarniach, hotelach czy galeriach, naraża Cię na ataki hakerskie. Korzystaj tylko z zaufanych i zabezpieczonych sieci lub użyj VPN.
- Dokonując płatności online, zawsze sprawdzaj dokładną nazwę domeny strony internetowej. Nawet drobna literówka, dodatkowy znak lub zmieniona końcówka (np. “.com” zamiast “.pl”) mogą świadczyć o próbie oszustwa. Cyberprzestępcy często podszywają się pod znane marki, tworząc fałszywe strony, które wyglądają niemal identycznie jak oryginalne. Zwróć uwagę na każdy szczegół!
- Korzystaj z bezpiecznego logowania. Wybieraj logowanie dwuetapowe – dzięki dodatkowym kodom SMS, aplikacji uwierzytelniającej Twoje konto jest lepiej zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem, nawet jeśli ktoś zdobędzie Twoje hasło. Rozważ użycie klucza uwierzytelniającego U2F (Universal 2nd Factor) jako dodatkowego sposobu logowania, który uniemożliwia nieautoryzowany dostęp, nawet gdy ktoś uzyska Twoje hasło.
- Bądź czujny podczas korzystania z bankowości internetowej. Po zalogowaniu do bankowości internetowej nie odchodź od komputera, a po zakończeniu pracy wyloguj się z systemu i zamknij przeglądarkę, aby zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi.
- Twórz silne i unikalne hasła. Hasła powinny składać się z cyfr, wielkich i małych liter oraz znaków specjalnych. Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze i nie używaj tego samego hasła do różnych kont.
- Zarządzaj limitami operacji. Ustal limity transakcji w bankowości internetowej oraz dla płatności kartą w Internecie. Dzięki temu, żadna transakcja przekraczająca ustalony limit nie zostanie zrealizowana bez Twojej zgody.
- Regularnie aktualizuj systemy i przeglądarki internetowe. Aktualizacje zawierają tzw. „łaty”, których celem jest usuwanie podatności systemu czy aplikacji na ataki przeprowadzane z wykorzystaniem luk bezpieczeństwa. Na każdym komputerze, tablecie, telefonie z dostępem do Internetu wgraj program antywirusowy.
Pamiętaj! Bezpieczeństwo Twojego konta zależy również od Ciebie.
Cyberprzestępcy nieustannie udoskonalają swoje metody, aby zdobyć Twoje dane i dostęp do oszczędności. Regularne stosowanie zasad bezpieczeństwa, takich jak tworzenie silnych haseł, unikanie podejrzanych wiadomości i korzystanie z bezpiecznego logowania, pomaga chronić Twoje środki.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości lub podejrzenia, skontaktuj się ze swoim bankiem.
Ty także możesz skutecznie zapobiegać oszustwom i dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci!
Skontaktuj się z naszym Działem Handlowym
Marcin Krzysztoń
Dyrektor Działu Sprzedaży
tel. kom. 604 223 619
e-mail: m.krzyszton@i-bs.pl
Bartłomiej Skoczylas
Specjalista ds. Klientów Kluczowych
tel. kom. 728 403 586
e-mail: b.skoczylas@i-bs.pl
Anna Gawrońska
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. kom. 532 748 240
e-mail: a.gawronska@i-bs.pl
Joanna Stępień
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. kom. 788 679 946
e-mail: j.stepien@i-bs.pl