Jak bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej?
Najczęstsze sposoby na wyłudzenie danych
Cyberprzestępcy mają różne sposoby, aby wyłudzić dane autoryzacyjne. Najczęściej przyjmują fałszywą tożsamość podszywając się pod pracownika banku lub wykorzystują do tego sfałszowaną stronę internetową banku.
Najczęściej taki atak odbywa się:
- telefonicznie – podczas rozmowy oszust będzie próbował nakłonić Cię do uzyskania loginu i hasła do Twojego konta bankowego;
- za pomocą SMSa, w którym przestępca umieści link do sfałszowanej strony internetowej, z prośbą o zalogowanie się do bankowości internetowej;
- poprzez e-mail, który do złudzenia jest podobny do szablonu korespondencji wykorzystywanego przez bank, a w treści którego zostaniesz poproszony o zalogowanie się do swojego konta bankowego na sfałszowanej stronie z logowaniem do bankowości internetowej.
- z wykorzystaniem sfałszowanej strony internetowej banku – w momencie, kiedy podejmiesz próbę zalogowania, przestępca przechwyci login i hasło do Twojego konta.
Dlatego, aby zwiększyć bezpieczeństwo Twojego konta bankowego i znajdujących się tam środków, musisz przestrzegać zasad bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej.
10 zasad bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej
- Nigdy nie udostępniaj swoich danych: loginu, hasła, numeru PESEL, danych karty czy kodu BLIK. Bank nigdy nie wysyła do swoich klientów pytań dotyczących haseł lub innych poufnych danych, czy próśb o ich aktualizację.
- Nie wchodź na stronę internetową banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzących do Ciebie wiadomościach e-mail. Mogą one prowadzić do fałszywych stron podszywających się pod stronę Twojego banku.
- Nie otwieraj wiadomości nieznanego pochodzenia i dołączonych do nich załączników. Często załączniki takie zawierają wirusy lub inne złośliwe oprogramowanie, które pozwala na szpiegowanie Twoich działań w Internecie.
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej lub mobilnej wykorzystując do tego niezabezpieczoną, publiczną sieć WI-FI, np. w hotelach, pubach, galeriach.
- Przed zalogowaniem do bankowości internetowej sprawdź, czy połączenie z Twoim bankiem jest bezpieczne. Świadczy o tym symbol zamkniętej kłódki, w pasku adresu przeglądarki. Kliknij w niego dwukrotnie, aby sprawdzić, czy wyświetlony certyfikat jest ważny i czy został wydany dla Twojego banku.
- Po zalogowaniu do bankowości internetowej nie odchodź od komputera, a po zakończeniu pracy wyloguj się z systemu i zamknij przeglądarkę.
- Aktualizuj system operacyjny i przeglądarki internetowe.
Aktualizacje zawierają tzw. „łaty”, których celem jest usuwanie podatności systemy czy aplikacji na ataki przeprowadzane z wykorzystaniem luk. - Twórz silne hasła, nie zapisuj ich na kartkach ani w plikach na komputerze. Nie używaj tego samego hasła do kilku kont.
- Nie przechowuj identyfikatora (loginu) i hasła w jednym miejscu. Zapisz je tak, by trudno było je powiązać z bankowością internetową.
- Zarządzaj limitami operacji w swojej bankowości internetowej, ustaw limity dla płatności kartą w Internecie. Ustalając własne limity masz pewność, że żadna transakcja przekraczająca te limity nie zostanie zrealizowana.
A co jeśli dojdzie do nadużycia?
- Poinformuj bank o wszystkich podejrzanych zdarzeniach i nietypowych sytuacjach podczas korzystania z bankowości internetowej telefonicznie lub wyślij wiadomość w poczcie wewnętrznej bankowości internetowej.
- W każdej chwili możesz ograniczyć lub zawiesić funkcjonalności płatności internetowych, poprzez zmniejszenie limitu dziennego transakcji.
Skontaktuj się z naszym Działem Handlowym
Marcin Krzysztoń
Dyrektor Działu Sprzedaży
tel. kom. 604 223 619
e-mail: m.krzyszton@i-bs.pl
Bartłomiej Skoczylas
Specjalista ds. Klientów Kluczowych
tel. kom. 728 403 586
e-mail: b.skoczylas@i-bs.pl
Anna Gawrońska
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. kom. 532 748 240
e-mail: a.gawronska@i-bs.pl
Kamil Rusinek
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. kom. 880 932 727
e-mail: k.rusinek@i-bs.pl
Joanna Stępień
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. kom. 788 679 946
e-mail: j.stepien@i-bs.pl