Ochrona sygnalistów w Polsce. Co to oznacza dla pracodawcy?
Już za niecały miesiąc ochrona sygnalistów stanie się powszechnym wymogiem w całej Unii Europejskiej, zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym.
22 lipca 2022 roku rząd opublikował kolejny już projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa. Ustawa ta ma n celu implementację Dyrektywy UE. Poniżej prezentujemy najistotniejsze kwestie.
Kim jest sygnalista?
Sygnalista to osoba, która zgłasza nieprawidłowość w kontekście wykonywanej pracy lub prowadzonej działalności firmy, do której doszło w ramach organizacji, przedsiębiorstwa lub instytucji. Sygnalistą może być pracownik pozostający w stosunku pracy ale także osoba, której obowiązek wykonywania pracy względem podmioty ustał bądź zostanie dopiero zawiązany.
Sygnalistą może zostać zatem:
- pracownika,
- pracownik tymczasowy,
- osoba świadczącapracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przedsiębiorca,
- akcjonariusz lub wspólnik,
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- stażysta,
- wolontariusz,
- praktykant.
Kogo dotyczy Dyrektywa o ochronie sygnalistów?
Do kiedy podmioty są obowiązane dostosować się do wymogów Dyrektywy?
Podmioty w sektorze prywatnym zatrudniające od 250 pracowników oraz podmioty w sektorze publicznym zobowiązane były do wdrożenia mechanizmów raportowania najpóźniej do 17.12.2021 r. Dla podmiotów prawnych w sektorze prywatnym zatrudniających poniżej 250 pracowników termin został wydłużony do 17 grudnia 2023 r.
Jakie naruszenia prawa obejmuje ustawa o ochronie sygnalistów?
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych skarbu państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publiczno-prawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych.
Jakie wymagania nakłada na podmiot Dyrektywa o ochronie sygnalistów?
Procedury obejmują następujące elementy:
- kanały przyjmowania zgłoszeń zaprojektowane, ustanowione i obsługiwane w bezpieczny sposób zapewniający ochronę poufności tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia i osoby trzeciej wymienionej w zgłoszeniu oraz uniemożliwiający uzyskanie do nich dostępu nieupoważnionym członkom personelu;
- potwierdzenie osobie dokonującej zgłoszenia przyjęcia zgłoszenia w terminie siedmiu dni od jego otrzymania;
- wyznaczenie bezstronnej osoby lub bezstronnego wydziału właściwych do podejmowania działań następczych w związku ze zgłoszeniami, przy czym może to być ta sama osoba lub ten sam wydział, które przyjmują zgłoszenia, które będą komunikować się z posobą dokonującą zgłoszenia i w stosownych przypadkach zwracać się do osoby dokonującej zgłoszenia o dalsze informacje oraz przekazywać jej informacje zwrotne;
- podejmowanie z zachowaniem należytej staranności działań następczych przez wyznaczoną osobę lub wyznaczony wydział, o których mowa w lit. c);
- podejmowanie z zachowaniem należytej staranności działań następczych, jeżeli prawo krajowe przewiduje takie działania, w odniesieniu do zgłoszeń anonimowych;
- rozsądny termin na przekazanie informacji zwrotnych, nieprzekraczający trzech miesięcy od potwierdzenia otrzymania zgłoszenia lub, w przypadku niewysłania potwierdzenia do osoby dokonującej zgłoszenia, trzech miesięcy od upływu 7 dni od dokonania zgłoszenia;
- zapewnienie zrozumiałych i łatwo dostępnych informacji na temat procedur na potrzeby dokonywania zgłoszeń zewnętrznych do właściwych organów zgodnie z art. 10 oraz, w stosownych przypadkach, do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii.
Na czym polega ochrona sygnalistów?
Zapraszamy do kontaktu z naszym Działem Handlowym
Marcin Krzysztoń
Dyrektor Działu Sprzedaży
tel. kom. 604 223 619
e-mail: m.krzyszton@i-bs.pl
Bartłomiej Skoczylas
Specjalista ds. Klientów Kluczowych
tel. kom. 728 403 586
e-mail: b.skoczylas@i-bs.pl
Anna Gawrońska
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. kom. 532 748 240
e-mail: a.gawronska@i-bs.pl
Kamil Rusinek
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. kom. 880 932 727
e-mail: k.rusinek@i-bs.pl
Joanna Stępień
Specjalista ds. Sprzedaży
tel. kom. 788 679 946
e-mail: j.stepien@i-bs.pl